Google Website Translator Gadget

9 september 2014

Hälleflundra och Kajak

Då var man fast i något nytt!
Har tidigare inte brytt mig om havsfiske överhuvudtaget.
Men,,,såg av en tillfällighet att Joel Abrahamsson och Mieko drog ihop en resa med inriktning på att bända hälleflundra från kajak. När det gäller fiske är man inte sen att hänga på, det lät som en riktig toppenidé.
Som alltid när man skall iväg nånstans är det fullt upp med en massa annat så även denna gång. Fick iallafall med mig det mesta som skulle behövas.
Fiskegrejerna är lätt, värre är all mat man behöver för en vecka. På söröya finns endast ett fåtal hushåll och ingen mat att handla, så all mat skall med. Egentligen går det inte så mycket mat, under fisket glömmer man liksom bort att äta.

För att komma sig till söröya åker man till Hammerfest därifrån färja. För min del är det ungefär 1300km i bil. Nu åkte jag via Luleå där lastade över kajaken och grejerna till Joels bil, bilen parkerade vi i S-o Larssons garage. Lämnade Luleå kl 20 efter att varit och käkat på en kinarestaurang, färjan skulle avgå 8 på morgonen så nonstop i praktiken. Efter solnedgång och soluppgång, trötta som den kom vi fram kl7.
Mitt i brådskan att få allt ur bilarna kommer beskedet att färjan är sönder och ersättande färja kommer kl10.
Sen att dom har mycket märkliga tidtabeller är en annan sak, inga dagar utan dagarna är ersatta med nummer måndag=1 tisdag=2 etc så tolkade jag det i allafall.

I detta skede känner man sig som en söndertuggad jigg eller nåt liknande. Eftersom lite tid blev över så knallade vi in till ett hotell och käkade frukost, eller häller i oss kaffe i stora mått närmar sagt.
Sen ut med alla grejer på bryggan i väntan på färjan.
Färjan kommer in efter utsatt tid, kaos att få med alla grejer. Konduktören eller vad denna man kan kallas på en färja var nu inte riktigt på vår våglängd så vi fick betala en hel del extra för kajakerna.


Grymma färjor dom har dit upp, gick som tåget.


Väl framme i söröya samma kaos att få allt avlastat, gick bra och inget glömdes kvar.
I hamnen mötte Einar oss med traktor och släp för kajakerna och ett par minibussar för gubbarna.
Einar en riktigt allsyslare, ett axplock av alla yrken han bedriver driver vandrarhem, barmästare, grävmaskinförare, en busslinje, postiljon, byggare ect.


Efter en kort färd kom vi fram till Söröya Gjestestue.
Där skulle vi de närmaste 7 dagarna husera. Båtarna låg alldeles nedanför boendet, perfekt med andra ord. Trötta men taggade på fiske så packade vi in grejerna i våra rum. Käkade lite mat. Plockade ihop utrustningar och spolade på linor och allt vad det innebär. Claes Becker hade med en fjäderväg så vi fick ställt in bromsarna på rullarna ordentligt, tror han hade med en hel verkstad dit upp.
En genomgång av ställen vi skulle fiska på och lite annat matnyttigt hanns också med.
Som alltid tickar klockan i väg kortare än man tror, men ett kort pass han vi i allafall med.

Dom som fiskade från båt körde ut till platserna för hälleflundrafisket en tur på ungefär 25minuter medan vi med kajak bara åkte ut utanför campen för att testa att utrustningen fungerade.
Fick där min första hälleflundra, var så liten att jag tvivlade på att det överhuvudtaget var en hälleflundra. Kunde inte bli mindre menade Joel, med andra ord borde nästa utan vidare bli personbästa.
Efter ett par timmar gav vi oss och paddlade in, alla grejer verkade fungera.
Ett par timmar senare kommer båtfiskarna in och visst hade dom haft kontakter på dessa få timmar dom var ute. 3 Hälleflundror hade dom krokat av.

Trött stupar man i säng sover som en björn i ide.
Morgonen efter är det avfärd kl 07:53 då startar vår eviga kajakchaufför  Lasse Selberg eller kanoter som han nu envisas att kalla det för. Gäller bara att lyda om man skall med, har han sagt 07:53 är det så punkt.
Efter ett par timmar drar Lawrence som kommit ända från England sin första flundra, en fin pjäs på ca 120cm.

En stund senare gungar det till i mitt spö följt av en grym rusning. Dras iväg med kajaken en bra bit innan jag får upp fisken till kajaken. Dock blir den skrämd och gör ännu en rusning mot botten.
Efter ett par minuter får vi upp den i kajaken mäter den till 120cm.
Otroligt starka fiskar, det närmaste mätt i styrka jag fiskat förut är möjligen Dorado x10


Följande dagar får jag ett par fiskar till med topp på 127cm
Lawrence drar på två riktigt stora fiskar på 140cm den ena dagen och dagen efter slår han till med en på 160cm. I samma veva som den på 160cm tappar han sin hatt, havet både ger och tar.
Dagarna flyter samman men Jag och Lawrance som fiskade till 99% från kajak landade om jag inte minns helt fel sju hälleflundror var.
Ett antal tappade fiska blev det också, man minns dom man tappar åtminstone dom stora. Hade en som drog mig mot strömmen som var ungefär 4km/h med samma fart men klev efter ett per hundra meter, skall finnas en hel del kraft att dra en kajak med närmar 8km/h.
Så helt klar är man inte direkt med hälleflundrorna.

Finns monster som simmar därute som bara inte går att få upp, som den som drog Robert Grävskopa rakt in i targabågen så att han mer eller mindre slog sönder knogarna i kollisionen innan linan gick eller den som nästan slet Lasse ur båten innan den klev av.


Lawrence Taylor
På väg hemåt, kul ekipage






















2 kommentarer:

  1. Grattis till hälleflundrorna.Fina bilder och säkert spännande fiske.Något som jag inte skulle våga mig på.Vill nog att båten jag fiskar från är större än vad fisken är:)

    SvaraRadera
  2. Häftigt fiske och grattis till flundrorna!! Jag måste bara till Norge fler gånger......

    SvaraRadera