Google Website Translator Gadget

23 maj 2016

Fyrhugg och superfiske

Blev fiske hela helgen lång, hann inte köra många timmar innan det vrålade till något djävulskt i riggspöna.
Trodde först jag kört in i något spöknät eller liknande, men icke,

Gick relativt hyfsat att få in de första 3 fiskarna förutom den fjärde som jag trodde var riktigt megastor, men visade sig att på något mystiskt sätt hade den lyckats få linan runt sjärtspolen så den kunde rusa hur lätt som helst. Nog är dom något grymt starka.

Den ena lossnade vid håvningen, jo brukar nog ta till huggkroken men dom skulle ju tillbaka i sjön.
Är nog ytterst sällan man behöver catch & release när man fiskar i våra trakter men vi har våra begränsningar att följa.

Inga stora fiskar, runt 6 kg . Drog resten av dagen och fick på tre till
med topp på kanske 8-9kg även dom blev catch & release . Så en riktig superdag.

Nå nästa dag gick nästan helt åt att prova helt nya vatten med en massa förflyttningar, hade fast en riktigt ordentligt fisk.
Ganska säker att pb skulle ha slagits om jag fått den upp men den klev av efter en ordentlig kamp.

Hört om massvis med fiskar, dubbel hugg och ett trippelhugg så nu är det otroligt mycket lax i farten.
Största fisken jag hört om är 18,9kg

Kommer lax över allt,  från björneborg och ända upp till kalajoki och dessutom så här tidigt på säsongen är verkligen märkligt. Brukar va bra fiske på en ort och helt tomt på andra men nu är det bra fiske överallt samtidigt.

Är precis som om vandringen startat 2 veckor tidigare än normalt eller så finns det faktiskt så mycket mer lax i havet, får hoppas på det senare då blir det en kanonsäsong. Har nog en annan teori som jag tror är mera trolig men den behåller jag för mig själv tills vidare.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar